Žena – věčná inspirace umění

19. ledna 2010 v 18:05 | Vlastimil Vinter
Tato myšlenka, která se též stala názvem jedné knihy, je odvěkou pravdou od dávných dob vzniku člověka jako myslícího tvora, schopného také tvořivého projevu. Jeho pojetí výtvarného zobrazení ženy - od původního vyjádření její biologické funkce jako uchovatelky rodu přes antický ideál tělesné krásy, znovuvzkříšený renesancí po mystickém oduševnění krásných madon gotiky, a v obměnách prezentovaný opulentním barokem a štíhlou elegancí klasicismu - dospělo kolem poloviny 19. století do etapy realistického estetického pohledu. Právě v tomto čase zaznamenáváme počátky fotografie jako technického prostředku, umožňujícího objektivem zachycovat objektivní skutečnost viděného. Snímek jako dokument nebo zafixovaná vzpomínka se dál vyvíjel ve svém užití i účelu a fotografie se postupně stala i součástí výtvarného umění. Nepostrádá ani téma krásy žen a máme i u nás do současné doby již celou řadu klasiků a dalších vynikajících autorů fotografie ženského aktu.
Svou tvorbou se do tohoto užšího oboru zařazuje také Lev Pavluch. Kromě technických poznatků a zkušeností, kterých nabýval již od záliby fotografovat v raném mládí, má ke své práci též teoretické uměleckohistorické a estetické vysokoškolské vzdělání. Ještě předtím ho však pro toto zaměření získal akademický malíř a umělecký historik Alois Pitrmann (1911-1986), jehož působení mělo pro další vývoj tehdejšího studenta rozhodující význam.
Námětem Pavluchových prací jsou výhradně ženské akty, poloakty a portréty. Za výrazový prostředek si záměrně zvolil tradiční černobílou fotografii a ke stylu jeho tvorby patří některé zásadní rysy, které důsledně dodržuje: Snímky prezentuje v jednotném formátu 29 x 20 cm. Všechny záběry komponuje na výšku. Fotografuje pouze v přirozených světelných podmínkách, ke kterým někdy připouští světlo svíčky či ohně. Při práci s modelem se ostražitě vyhýbá strojenému pózování a dbá na to, aby výsledné působení obrazu vyznělo co nejpřirozeněji a přitom vyslovilo i eventuální obsahový smysl nebo záměr.
Autor fotografuje uvnitř i v exteriérech. Zmíněné regule ovšem znamenají zvýšenou náročnost pro fotografa a jeho model i pro vlastní tvůrčí postup. Aby se vyhnul ostrým kontrastům světla reflektorů, jimiž lze dle přání a potřeby manipulovat, je zas odkázán na danost lokálního prostředí a jeho přirozených světelných podmínek, které možno vyhledat, jich využít, ale nikoliv je modifikovat nebo vytvořit. Snímky aktů Lva Pavlucha modeluje rozptýlená světelná atmosféra, jež měkce objímá ladné tvary a objemy dívčích a ženských těl i tváří a dodává jim poetické ladění. Často celkový výjev přechází do šerosvitu, kterého s tak emocionální účinností užívali někteří z proslulých starých mistrů malířství, jako byl Rembrandt a další. Našeho autora inspirovali jako znalce dějin umění i jiní malíři určitou příbuzností projevu, ne však k replikované interpretaci konkrétních námětů, ale spíše k dodatečnému nazvání již hotových fotografií, jak dokládají snímky Brandlovský portrét, V correggiovském světle, Spící Florenťanka, Pocta Renoirovi, Vnučka Josefiny - rozuměj Mánesovy.
Řadě svých uměleckých fotografií dává Lev Pavluch určitý alegorický, symbolický nebo jiný duchovní obsah, někdy již se záměrem při pořizování a kompozici snímku, jako je tomu například u děl Souznění (Hřbitovní námluvy), Funerální secese, nebo až při volbě názvu dokončené a hotové práce. Náhodnou shodou okolností se může někdy stát i kuriózní příběh, který připomíná Antonioniho film Zvětšenina. Nedávno šel autor fotografovat akt na místo smrti českého krále Václava IV. do Kunratického lesa. Na mírně osvětleném pozadí jednoho ze snímků se objevila tvář zarostlého muže, evokující možný a pravděpodobný výraz této historické osobnosti v okamžiku nastupujícího záchvatu mrtvice. Zvědavost Pavluchovi nedala a při nejbližší příležitosti se jel na místo znovu podívat. Uvedenou vizuální konfiguraci ovšem nenalezl. Kompozici proto nazval Duch Václava IV. Trochu tajemna vkládá autor i do některých jiných prací, někdy též s ohledem na vnější souvislosti, jako tomu bylo při jeho výstavě v prostorách restaurace s temně romantickým názvem Nosferat, jež se konala v Praze roku 2003.
Lev Pavluch jen zřídka používá doplňkových atributů, například důvodně v díle nazvaném Magický vějíř. Ten je památkou po jeho babičce a černou barvou kontrastuje s blond vlasy manželky; někdy přijde ke slovu draperie. Pozadí u interiérových snímků je většinou neutrální a spíše tmavé, prostředí jen občas blíže identifikovatelné či charakterizované. Hlavní pozornost je vždy věnována komponovanému pohledu na pozici těla či výraz tváře podobizny, jenž je důležitý i při celkovém záběru aktu. Jen ojediněle je mu námětem detail, například který byl mottem a názvem jeho výstavy v pražské galerii U Knihomola v roce 2002 "Cesta na vrchol" - jako podobenství.
V tematice exteriérových snímků nehledá autor přírodní motivy ve smyslu pouhé kulisy, ale spatřuje v nich součást obsahového zaměření celkového námětu, který bývá vyjádřen pojmenováním (např. V lůně přírody), nebo jako dekorativní a přitom přirozenou, reálně existující estetickou složku výsledného obrazu, jako je tomu například u fotografií s názvem Vegetace nebo Stíny z Botticelliho. Nesetkáváme se s ničím jen formálním, samoúčelným. Ze všech autorových prací je zřejmý tvůrčí rozmyslný záměr, cit pro duchovní náplň a smysl pro výtvarný řád.
Lev Pavluch se zúčastnil řady společných výstav a měl od poloviny devadesátých let do loňského roku sedm výstav samostatných, z toho první dvě v Německu. Jak potvrzuje autorova současná prezentace v klubu Golem ("Výběrová kolekce 1985-2004"), jeho díla k nám promlouvají poselstvím a výzvou k hlubokému pocitu a prožitku z čisté krásy ženského těla i tváře a jsou nesporně na poli umělecké fotografie podstatným a přínosným obohacením naší soudobé výtvarné kultury.
V Praze dne 2. března 2005
PhDr. Vlastimil Vinter, CSc.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 erasers erasers | Web | 21. června 2015 v 0:09 | Reagovat

rpsn u půjčky :-)

2 hives hives | Web | 21. června 2015 v 8:31 | Reagovat

pujcka 30 tisic :-!

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama